Mari og Stein Tore´s kajakkblogg

opplevelser fra "bøljan blå"

kaldhusseter.com

Strømstad, Daftø, Grebbestad

Strømstad - GrebbestadPosted by Stein Tore Kaldhussæter 24 Sep, 2009 05:36:43
Bilder fra padleferien vår finner du HER

Onsdagspadling og flattvann...

MjøsaPosted by Stein Tore Kaldhussæter 24 Sep, 2009 05:26:02
Mari sin første tur i flattvannskajakksmiley

Nye tørrdrakter

MjøsaPosted by Stein Tore Kaldhussæter 16 Sep, 2009 23:47:53
Da har vi endelig funnet tørrdrakter som så langt virker bra. Mandag 14.09 satte vi kursen mot Mjøndalen utenfor Drammen, og Eian Fritid.

Se produkt video av Palm Aleutian her

Etter en test i vann og kajakk kan vi vel så langt si oss veldig fornøyd. Draktene var i høyeste grad komfortable å ha på. De hadde god bevegelighet og vi holdt oss helt tørre. Det siste var vi veldig spente på ettersom vi nylig hadde prøvd fire Stohlquist Gpod drakter som alle tok inn vann.

Nå er Stohlquist et glemt kapittel og vi gleder oss til en lang padlehøst med Palmsmiley.

En fornøyd kar etter en vellykket tur i vannet med Palm Aleutian.

Mari klar for vannet med sin Palm Element.

Mari i det våte "element".

Forhandlere i Norge:

Eian Fritid (Sør Norge)
Alfa Fritid (Nord Norge) Har ikke Palm Element i sin butikk!

Onsdagspadling

MjøsaPosted by Stein Tore Kaldhussæter 11 Sep, 2009 22:44:39
Onsdagspadling http://www.lrkk.no/

Her forbereder en gjeng seg til onsdagsløpetsmiley

Onsdagspadling

MjøsaPosted by Stein Tore Kaldhussæter 11 Sep, 2009 22:40:00
Onsdagspadling http://www.lrkk.no/

Jan M demonstrerer rulle:)

Kråkerøy og Hvaler 9 - 12 Juli

Kråkerøy/HvalerPosted by Stein Tore Kaldhussæter 18 Jul, 2009 04:52:31

Vel gjennomført helg på Kråkerøy og Hvaler. Været slo ikke helt til, men tross mye regn fikk vi en del sol på lørdag og søndag. Vi hadde noe fine padleturer både på Kråkerøy og Hvaler.

Vi campet på Enhuskilen på Kråkerøy. Det var litt kronglete å finne frem da det ikke var skiltet, men vi fant omsider frem. Dette var et flott utgangspunkt for fine padleopplevelser i en stille skjærgård med lite båttrafikk.

Enhuskilen camping (Kråkerøy)

Her er et utvalg bilder fra Kråkerøy og Enhuskilen:

På Hvaler var det mer liv og røre med folk og båter. Utgangspunktet våres var Skjærhalden, og turen gikk rundt Søndre Sandøy til Lille Stuevika. Der gikk vi i land på en fin badeplass for å spise før turen gikk tilbake samme vei. Det var ikke en lang tur, men en fin tur som tok litt over 4 timer.

Sjøkart over Hvaler:

Kart med spor (garmin gps):

Her er noen utvalgte bilder fra turen på Hvaler:

Torsdagstur til Fjorda, Velmunden

FjordaPosted by Stein Tore Kaldhussæter 27 Jun, 2009 01:25:59
Da var tiden kommet for å ta seg en tur til Fjorda. Vi pakket bilen og satte kursen sør/vest. Vi hadde bestemt oss for at utgangspunktet denne dagen skulle være Solvik kanoutleie (A2 i kartet). Padleturen gikk til B1 i kartet (Ålbågan).

(Bilder nederst i innlegget).

Dette området er kjent for sine mange vann som slynger seg sammen i et fantastisk "nettverk". Det finnes flere opparbeidete leirplasser. Disse har bålplass, utedo og god plass til mange telt. Disse leirplassene finner du på Overdragsla, Askimtangen, Ålbågan, Haukerævsundet og Storholmen (merket med rødt i kartet). I tillegg til disse plassene er det mange muligheter til å slå camp andre steder om du ikke ønsker "naboer". Merk at i helger og fellesferie kan det fort bli folksomt (over 12000 overnattingsdøgn i området).

På kartet ser du blå striper langs store deler av strandlinja. De blå linjene betyr at det er tillatt område for bålbrenning.

Her ser du kart over området: (Dette kartet får du kjøpt laminert på Solvik til kr.30).

Fjorda ligger i Gran kommune, vest for Randsfjorden på Hadeland.

Hvis man kommer fra Lillehammer anbefaler jeg å kjøre om Gjøvik. Veien er bra, og det tar 1 time fra Gjøvik til Solvik kanoutleie (normal kjøring). Alternativt kan man kjøre om Dokka. I antall km går det ut på det samme, men jeg mener man har en mer komfortabel kjørertur via Gjøvik (erfart).

Solvik kanoutleie ligger ca. 8 km fra Bjoneroa, 30 km fra Brandbu via riksvei 34 med ferge over Randsfjorden ved Horn ca. 50 km.

Fra Oslo - ca. 120 KM via Rv. 245 om Jevnaker.
Fra Oslo - E 16 via Ådalen er det ca. 127 KM.

Fra Hønefoss - E16 er det ca. 65 KM.
Fra Hønefoss - Rv. 245 er det ca. 56 KM.
Fra Hønefoss kjører man da til Jevnaker. Ta av mot Bjoneroa på rv. 245 og kjører ca. 4 mil før man tar av til venstre mot Ådal ved en Joker butikk. Kjører da 2 km og tar av til venstre over ei bru mot Fjorda og Velmunden. Følger da Solvik Kanoutleies skilter.

Fra Dokka er det ca 53 km. Følg riksvei 245 fra Dokka, skiltet mot Jevnaker på vestsiden av Randsfjorden. I Bjoneroa ta av til høyre ved en Jokerbutikk og kjør ca 2. km til du får ei bru på venstre hånd. Kjør over bruen skiltet mot Fjorda/Velmunden og følg skiltene til Solvik Kanoutleie.

Fra Vest - Følg skilt mot Fagernes til E16. Kjør deretter ca 8 mil. I Bjonevika er det skilta til Bjoneroa. Dette er ca 45km nord for Hønefoss. Ta av til venstre i Krysset mot Bjoneroa. Etter ca 12 km, ta til høyre over ei bru mot Fjorda/Velmunden. Følg deretter skiltene til Solvik Kanoutleie, ca 5 km.

Her kan du se et utvalg bilder fra en fantastisk dagsmiley.

Padleleir Hvaler 12-14 juni 2009

HvalerPosted by Stein Tore Kaldhussæter 16 Jun, 2009 00:49:50
Da har Mari og jeg hatt en super helg på Hvaler/Storesand. Værgudene ombestemte seg og ga oss supert vær hele helgen. Det regnet litt natt til lørdag, men vi våknet til solskinn. Søndag strålte solen fra skyfri himmelsmiley.

Kartutsnitt Hvaler og områdene rundt: Skal du til Hvaler?
Sjekk været før du legger ut på tur! (Værstasjon Skjærhalden v/Storesand)

Dag 1 og 2 (fredag 12 og lørdag 13 juni):

Fredag gikk med til å få på plass telt og bagasje. Det var et godt stykke fra bilen til stedet vi skulle sette opp teltet. Heldigvis fikk vi lånt en tralle slik at vi fikk transportert mye av bagasjen i kajakkene. Litt utpå kvelden ble det felles grilling på campen.

Lørdag deltok vi på en kort fellestur i regi av Fredrikstad kajakklubb. Vi fant det fornuftig å velge en "lett" tur ettersom det var første gang vi padlet på "hav". Det ble en fin tur med diverse innslag og omvisninger. Vi besøkte Holmlungen Fyr hvor vi fikk en smakebit av litt historie og fremtid. Vi gikk i land på Skjærhalden hvor vi fikk en en kort "forelesning" (av guide og marinebiolog) om blant annet ulike typer tang, og hvordan vi kunne bruke det i matlaging (supper etc).

Under ser ser du et kartutsnitt av turen. Den startet på Storesand og gikk til Skjærhalden via Holmlungen fyr. Retur samme vei. Større utgave av kart finner du i vedlagt PDF fil.

Ønsker du større kart, klikk på PDF dokumentet.

Et utvalg bilder fra dag 1 og 2:

DAG 3 (søndag 14 juni):

Søndag var kursdag. Da skulle vi ha del 3 og 4 av grunnkurset. Del 1 og 2 tok vi på Lillehammer i Mai.

Det ble en super dag med mye trening på fremdriftsteknikker, støttetak, styretak og ikke minst sikkerhet og ulike typer redning. Kurset omhandlet også turplanlegging med forståelse av sjøkart og navigering.

Under finner du kartutsnitt av søndagens rute. Vi startet opp ved Storesand hvor vi hadde campen vår. Turen gikk rundt Sjursholmen hvor vi trente på redning og sikkerhet + lunch. Så gikk turen mot Nordre Lauer og Søndre Lauer. Vi fikk prøve oss i både stille og "urolig" vann med vind og bølger. Super tur med topp instruktør og "guide".

Grønn prikk viser startsted på Storesand, og rød prikk viser turens sluttsted på Storesand. Turens retning vises med røde markeringer "piler" i kart.

Ønsker du større kart, klikk på PDF dokumentet.